Doména ciernanadtisou.sk
Toto je oficiálna webová stránka obce Čierna nad Tisou.
Oficiálne stránky využívajú doménu ciernanadtisou.sk.
Táto stránka je zabezpečená
Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.
Povinne zverejňované informácie
(informácie podľa § 5 ods. 1 písm. a) zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov)
a) Spôsob zriadenia mesta
Mesto Čierna nad Tisou bolo zriadené zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“), a to dňom konania volieb do orgánov samosprávy obcí - t. j. 23. - 24.11. 1990. Mesto Čierna nad Tisou je samostatný územný samosprávny a správny celok Slovenskej republiky združujúci osoby, ktoré majú na jeho území trvalý pobyt. Mesto je právnickou osobou, ktorá za podmienok ustanovených zákonom samostatne hospodári s vlastným majetkom a so svojimi finančnými prostriedkami. Povinnosti a obmedzenia pri výkone územnej samosprávy možno mestu ukladať zákonom a na základe medzinárodnej zmluvy podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy SR.
b) Právomoci a kompetencie mesta
Kompetencie mesta (t. j. právomoc a pôsobnosť) sú dané predovšetkým:
- Ústavou SR (najmä čl. 64 - 71)
- Zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov
- Zákonom č. 416/2001 Z.z. o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy a obce a samosprávne kraje
- platnou právnou úpravou SR
- Štatútom mesta Čierna nad Tisou
- VZN mesta na úseku samosprávnych činností
c) Organizačná štruktúra mesta
Orgánmi mesta Čierna nad Tisou sú:
Mestské zastupiteľstvo mesta Čierna nad Tisou je zastupiteľský zbor mesta zložený z 9 poslancov zvolených v priamych voľbách obyvateľmi mesta na obdobie 4 rokov. Ich funkčné obdobie skončí zložením sľubu novozvolených poslancov MsZ. MsZ rozhoduje o základných otázkach života mesta, osobitne vyhradených zákonom o obecnom zriadení (§11 ods. 4).
Primátor mesta je predstaviteľom mesta a jeho najvyšším výkonným orgánom, ktorého volia obyvatelia mesta na 4 roky.
Primátor
a) zvoláva a vedie zasadnutia mestského zastupiteľstva a mestskej rady, ak zákon o obecnom zriadení neustanovuje inak, a podpisuje ich uznesenia,
b) vykonáva obecnú správu,
c) zastupuje mesto vo vzťahu k štátnym orgánom, k právnickým a fyzickým osobám,
d) vydáva pracovný poriadok, organizačný poriadok mestského úradu a poriadok odmeňovania zamestnancov obce; informuje mestské zastupiteľstvo o vydaní a zmenách organizačného poriadku mestského úradu,
e) rozhoduje vo všetkých veciach správy mesta, ktoré nie sú zákonom alebo štatútom mesta vyhradené mestskému zastupiteľstvu.
Primátor je štatutárnym orgánom mesta. Primátor môže rozhodovaním o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb v oblasti verejnej správy písomne poveriť zamestnanca mesta. Poverený zamestnanec mesta rozhoduje v mene mesta v rozsahu vymedzenom v písomnom poverení.
MsZ v Čiernej nad Tisou zriadilo pre súčasné volebné obdobie nasledovné orgány:
- Mestská rada (3 členovia)
- Komisie MsZ (stále poradné, iniciatívne a kontrolné orgány MsZ):
Mestský úrad v Čiernej nad Tisou (zabezpečuje organizačné a administratívne veci MsZ a primátora, ako aj orgánov zriadených MsZ). Organizačné členenie MsÚ najdete <tu>
(informácie podľa § 5 ods. 1 písm. b) zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov)
1. ZBIERKA ZÁKONOV SR
Do Zbierky zákonov SR možno nahliadnuť v úradných hodinách na tunajšom mestskom úrade v miestnosti č. dverí 5 na prvom poschodí budovy MsÚ (Kancelária prednostu MsÚ).
2. VŠEOBECNE ZÁVÄZNÉ NARIADENIA MESTA
Do VZN mesta možno nahliadnuť v úradných hodinách na tunajšom mestskom úrade v kancelárii sekretariátu primátora mesta na prvom poschodí budovy MsÚ. Všeobecne záväzné nariadenia sú zverejňované na webovom sídle mesta Čierna nad Tisou: www.ciernanadtisou.sk.
3. SŤAŽNOSTI
Písomné sťažnosti možno podávať poštou na adresu úradu alebo osobne v pracovné dni na podateľni úradu/ sekretariát primátora mesta na prvom poschodí. Ústne možno sťažnosť podať priamo do zápisu hl. kontrolóra mesta v kancelárii č. dverí 7 na prvom poschodí.
4. ŽIADOSTI, NÁVRHY, PODNETY ALEBO INÉ PODANIA
Tieto v písomnej forme možno podávať poštou na adresu úradu alebo osobne na podateľni úradu na prvom poschodí. Ústne takéto podanie možno nadiktovať priamo do zápisu na sekretariáte primátora na prvom poschodí budovy MsÚ.
Žiadosť o sprístupnenie informácií <PDF> / <DOC>
5. UZNESENIA MESTSKÉHO ZASTUPITEĽSTVA
Do uznesení MsZ možno nahliadnuť v úradných hodinách na tunajšom MsÚ v kancelárii sekretariátu primátora mesta na prvom poschodí budovy MsÚ. Uznesenia MsZ sú zverejňované na webovom sídle mesta Čierna nad Tisou: www.ciernanadtisou.sk.
6. INFORMÁCIE O OBCI
Miesto, kde možno informácie získať:
Mestský úrad, Námestie pionierov 151/1, 1. poschodie - č. dverí 5 (Kancelária prednostu MsÚ)
Čas: v úradné hodiny Mestského úradu
Spôsob získavania informácií: ústne, písomne, faxom, elektronickou poštou
(informácie podľa § 5 ods. 1 písm. c) zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov)
Odvolanie
Odvolacím orgánom proti prvostupňovému rozhodnutiu mesta je príslušný orgán miestnej štátnej správy na danom úseku príslušný podľa osobitných predpisov. Na podanie odvolania ako aj na celé odvolacie konanie sa vzťahujú príslušné ustanovenia správneho poriadku (§ 53 až 61 SP).
Proti rozhodnutiu mesta ako správneho orgánu má účastník konania právo podať podľa § 53 a nasl. zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov odvolanie, pokiaľ tento zákon neustanovuje inak alebo pokiaľ sa účastník konania odvolania písomne alebo ústne do zápisnice nevzdal. Odvolanie je oprávnený podať aj:
- zákonný zástupca, ak účastník nemôže v konaní samostatne vystupovať,
- opatrovník v prípadoch, ak bol ustanovený správnym orgánom,
- zástupca, ktorého si zvolil účastník.
Pre podanie odvolania zákon neustanovuje žiadne dôvody.
Účastník konania preto môže napadnúť tak skutkové zistenia, ako aj právne posúdenie veci v rozhodnutí. Môže napadnúť celé rozhodnutie, alebo len jeho časť. Dôvodom môže byť nezákonnosť, t.j. rozpor s objektívnym právom, ako aj nesprávnosť rozhodnutia. Nesprávnym rozhodnutím je také rozhodnutie, ktoré síce nie je v rozpore s právom, ale so zreteľom na okolnosti je neúčelné, neprimerané alebo nehospodárne.
Odvolanie sa podáva na správnom orgáne, ktorý napadnuté rozhodnutie vydal. (Mesto Čierna nad Tisou, Námestie pionierov 151/1, 076 43 Čierna nad Tisou)
Odvolanie je potrebné podať v lehote 15 dní odo dňa oznámenia rozhodnutia, ak inú lehotu neustanovuje osobitný zákon. Pokiaľ účastník konania v dôsledku nesprávneho poučenia alebo pre to, že nebol poučený vôbec, podal opravný prostriedok po lehote, predpokladá sa, že ho podal včas, ak tak urobil najneskôr do 3 mesiacov odo dňa oznámenia rozhodnutia.
Účastník konania môže odvolanie vziať späť, kým sa o ňom nerozhodlo. Ak účastník konania vzal odvolanie späť, nemôže sa znova odvolať.
Každé rozhodnutie vydané Mestom Čierna nad Tisou obsahuje poučenie o možnosti, spôsobe a lehote podania opravného prostriedku v súlade s príslušným právnym predpisom, na základe ktorého je toto rozhodnutie vydané.
Súdne preskúmanie rozhodnutia
Správne súdy v správnom súdnictve preskúmavajú na základe žalôb zákonnosť rozhodnutí orgánov verejnej správy, opatrení orgánov verejnej správy a iných zásahov orgánov verejnej správy, poskytujú ochranu pred nečinnosťou orgánov verejnej správy a rozhodujú v ďalších veciach ustanovených Správnym súdnym poriadkom (ďalej len „SSP“)
Správne súdy nepreskúmavajú
a) právoplatné rozhodnutia orgánov verejnej správy a opatrenia orgánov verejnej správy, ak účastník konania pred ich právoplatnosťou nevyčerpal všetky riadne opravné prostriedky, ktorých použitie umožňuje osobitný predpis; povinnosť vyčerpať všetky riadne opravné prostriedky sa nevzťahuje na prokurátora a zainteresovanú verejnosť, ak táto nebola na podanie riadneho opravného prostriedku oprávnená,
b) správne akty orgánov verejnej správy, ktoré nemajú povahu rozhodnutia o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzickej osoby a právnickej osoby, najmä rozhodnutia a opatrenia organizačnej povahy a rozhodnutia a opatrenia upravujúce vnútorné pomery orgánu, ktorý ich vydal, ak tento zákon neustanovuje inak,
c) všeobecne záväzné právne predpisy, ak tento zákon neustanovuje inak,
d) súkromnoprávne spory a iné súkromnoprávne veci, v ktorých je daná právomoc súdu v civilnom procese,
e) rozhodnutia orgánov verejnej správy a opatrenia orgánov verejnej správy predbežnej, procesnej alebo poriadkovej povahy, ak nemohli mať za následok ujmu na subjektívnych právach účastníka konania,
f) rozhodnutia orgánov verejnej správy a opatrenia orgánov verejnej správy, ktorých vydanie závisí výlučne od posúdenia zdravotného stavu osôb alebo technického stavu vecí, ak neznamenajú právnu prekážku výkonu povolania, zamestnania, podnikateľskej alebo inej hospodárskej činnosti; to neplatí na rozhodnutia a opatrenia v sociálnych veciach,
g) rozhodnutia orgánov verejnej správy a opatrenia orgánov verejnej správy o nepriznaní alebo odňatí odbornej spôsobilosti fyzickej osobe a právnickej osobe, ak neznamenajú právnu prekážku výkonu povolania alebo zamestnania,
h) rozhodnutia, opatrenia, rozkazy, nariadenia, príkazy a pokyny, personálne rozkazy a disciplinárne rozkazy orgánov verejnej správy, ktorých preskúmanie vylučuje osobitný predpis.
Na konanie a rozhodovanie v správnom súdnictve sú vecne príslušné krajské súdy, ak SSP neustanovuje inak.
Ak tento zákon na podanie nevyžaduje osobitné náležitosti, v podaní sa uvedie,
a) ktorému správnemu súdu je určené,
b) kto ho robí,
c) ktorej veci sa týka,
d) čo sa ním sleduje a
e) podpis.
Žalobcom je fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá o sebe tvrdí, že ako účastník administratívneho konania bola rozhodnutím Mesta Hlohovec ukrátená na svojich právach alebo právom chránených záujmoch.
Účastníkmi konania sú žalobca, žalovaný a ďalší účastníci, ak tento zákon neustanovuje inak.
Žalovaným je orgán verejnej správy určený týmto zákonom, ak tento zákon neustanovuje inak.
Ďalšími účastníkmi sú tí,
a) ktorí boli účastníkmi administratívneho konania,
b) na ktorých sa pre nerozlučné spoločenstvo práv a povinností so žalobcom alebo účastníkmi administratívneho konania musí tiež vzťahovať rozhodnutie správneho súdu,
c) ktorých za účastníkov označuje zákon.
Žalobca musí byť v konaní pred správnym súdom zastúpený advokátom; to neplatí, ak má žalobca, jeho zamestnanec alebo člen, ktorý za neho na správnom súde koná alebo ho zastupuje, vysokoškolské právnické vzdelanie druhého stupňa. Povinnosť zastúpenia sa vzťahuje aj na spísanie žaloby. Splnomocnenie udelené advokátovi nemožno obmedziť.
Fyzická osoba alebo právnická osoba musí správnu žalobu podať v lehote dvoch mesiacov od oznámenia rozhodnutia orgánu verejnej správy alebo opatrenia orgánu verejnej správy, proti ktorému smeruje, ak SSP alebo osobitný predpis neustanovuje inak.
(informácie podľa § 5 ods. 1 písm. d) zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov)
Mesto Čierna nad Tisou - MsÚ vybavuje žiadosti, návrhy a iné podania (ďalej spoločne ako „podania“) vždy tak, aby bolo zabezpečené objektívne zistenie skutočného stavu veci pri zachovaní zásady hospodárnosti a primeranej rýchlosti.
O podaniach rozhodujú príslušné orgány mesta (MsZ, primátor a ďalšie) podľa daných kompetencií v súlade s platnou právnou úpravou a vnútroorganizačnými právnymi predpismi (Štatút mesta, Zásady hospodárenia s majetkom, Organizačné a rokovacie poriadky a ďalšími).
Pri vybavovaní podaní sa postupuje v súlade s príslušnými právnymi predpismi, ktoré upravujú najmä postup a lehoty vybavovania toho-ktorého podania. V prípade, že osobitné právne predpisy neupravujú postup a lehoty na vybavenia daného podania, Mesto Čierna nad TIsou vybavuje podanie v súlade so základnými pravidlami správneho konania (§ 3 zák. č. 71/1967 Zb. o správnom konaní v znení neskorších predpisov), pričom sa primerane použijú ustanovenia zákona o správnom konaní.
Pravidlá a postup vybavovania:
- O vybavovaní každého podania sa vedie samostatný administratívny spis.
- Maximálna lehota na vybavenie je stanovená v osobitných predpisoch. V prípade, že osobitné právne predpisy neurčujú lehotu na vybavenie, mesto vybaví podanie v lehote 30 dní, v zložitých prípadoch v lehote 60 dní odo dňa doručenia podania.
- O výsledku vybavenia je osoba, ktorá žiadosť, návrh, podnet podala, upovedomená v zákonom určenej lehote.
(informácie podľa § 5 ods. 1 písm. e) zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov)
Prehľad predpisov, podľa ktorých Mesto Čierna nad Tisou koná a rozhoduje alebo ktoré upravujú práva a povinnosti fyzických osôb a právnických osôb vo vzťahu k mestu
- ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 160/2015 Z. z. Civilný sporový poriadok,
- zákona č. 161/2015 Z. z. Civilný mimosporový poriadok,
- zákona č. 162/2015 Z. z. Správny súdny poriadok,
- zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- nariadenie vlády č. 341/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú katalógy pracovných činností pri výkone práce vo verejnom záujme a o ich zmenách a dopĺňaní v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 84/1990 Zb. o zhromažďovacom práve v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 96/1991 Zb. o verejných kultúrnych podujatiach v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 1/2014 Z. z. o organizovaní verejných športových podujatí a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 131/2010 Z. z. o pohrebníctve,
- zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 154/1994 Z. z. o matrikách v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 137/2010 Z. z. o ovzduší v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 139/2002 Z. z. o rybárstve v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 7/2010 Z. z. o ochrane pred povodňami v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 539/2008 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 599/2001 Z. z. o osvedčovaní listín a podpisov na listinách obvodnými úradmi a obcami v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 105/1990 Zb. o súkromnom podnikaní občanov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 250/2007 Zb. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 122/2013 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov,
- Všeobecne záväzné nariadenia mesta Čierna nad Tisou.